Atopowe Zapalenie Skóry (AZS) to jedna z najpowszechniejszych chorób skórnych. Szacuję się, że zapada na nią około 30% dzieci. Ma charakter przewlekły, najczęściej pojawia się w wieku niemowlęcym, a w okresie szkolnym ustępuje. Należy jednak pamiętać o tym, że nie można tu mówić o pełnym wyleczeniu, ponieważ choroba w niektórym przypadkach ponownie daje objawy po upływie nawet kilku lat. Oczywiście jak w przypadku każdego schorzenia, tak samo przy AZS niezwykle istotna jest profilaktyka. Najważniejszym jej elementem jest stosowanie emolientów, które łagodzą objawy.

Objawy AZS

Skąd bierze się choroba? Wyróżnić można teorie, zgodnie z którymi u podłoża schorzenia leży nadmierna higiena. Jednak większa część specjalistów stoi na stanowisku, że jest to choroba dziedziczna. Wśród objawów atopowego zapalenia skóry należy wyróżnić zaczerwienienia, suchość skóry, która staje się szorstka i matowa. Pojawiają się pęcherzyki, strupy. Odpowiednie leczenie może być wdrożone dopiero po konsultacji z lekarzem. Bardzo ważne jest także natłuszczenie skóry odpowiednimi preparatami – szczególnie po dłuższym kontakcie z wodą, na przykład po wizycie na basenie.

Choroba przebiega w trzech etapach. Najpierw pojawiają się zaczerwienienia na policzkach, w zgięciach łokci, kolan. Kolejnym etapem jest rozprzestrzenienie się stanu zapalnego. W ostatnim stadium mogą pojawić się kolejne symptomy, na przykład alergiczny nieżyt nosa.

W przypadku AZS niezwykle istotną rolę odgrywa profilaktyka. Najważniejsze jest stosowanie specjalnych preparatów – emolientów – minimum dwa razy na dobę, nawet w okresach reemisji. Konieczne jest używanie dedykowanych kosmetyków w zasadzie przez całe życie.

Atopowe zapalenie skóry a zabiegi kosmetyczne

Choć najczęściej AZS objawia się już w wieku niemowlęcy, może pojawić także dużo później. Czy atopowe zapalenie skóry jest przeciwwskazaniem do wykonania zabiegów z użyciem kwasu hialuronowego? Należy zauważyć, że nie występuje bezwzględne przeciwwskazanie. Podobnie jest w przypadku reumatoidalnego zapalenia stawów czy tocznia. Jednak w każdym przypadku należy skonsultować się ze specjalistą. Wszelkie stany zapalne skóry lub inne choroby, w konkretnych przypadkach, mogą wykluczać przeprowadzenie danego zabiegu. Podobne zasady obowiązują przy wszystkich schorzeniach, nie tylko atopowym zapaleniu skóry. Każde uczulenie, zapalenie, zarażenie nie jest dla organizmu normalnym stanem. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, jaka będzie reakcja, czy nie wystąpią działania niepożądane. W zasadzie podobnie jest w przypadku osoby zdrowej. Nawet w takiej sytuacji mogą pojawić się skutki uboczne. Są to rzeczy, których po prostu nie da się przewidzieć. Tak samo jest z przyjmowaniem leków – nigdy do końca nie wiadomo, czy nie wystąpi reakcja alergiczna na dany składnik preparatu.

Tak więc w przypadku AZS możliwe jest (ale po uprzedniej konsultacji z dermatologiem lub innym specjalistą) przeprowadzenie zabiegów z użyciem kwasu hialuronowego, a nawet lasera IPL oraz peelingów medycznych.